- מיתוג -

האם מיתוג
בכלל רלוונטי לעסקים?

המטרה העיקרית של מיתוג מוצלח היא לקבע את הייחודיות של העסק בראשו של קהל היעד העיקרי שלו, כך שכאשר הוא ירצה לקנות מוצר או לקבל שירות הקשור לתחום התמחותו של העסק, העסק  הממותג יעלה כאחת מן האפשרויות הראשונות.

בעולם העסקי יש לעיתים דעה רווחת הגורסת כי רק עסקים גדולים וחברות שיש להן משאבים רבים יכולים להרשות לעצמם לבצע מיתוג מקצועי. בפועל, כיום, כל עסק, ולא חשוב מה הגודל שלו, יכול למתג את עצמו בהצלחה. למעשה, עסק שלא יצליח למתג את עצמו באופן מיטבי, כנראה לא ישרוד מעמד יותר מחמש שנים בשוק (כמו כמעט שליש מן העסקים כיום). הסטטיסטיקה אכזרית אך לא משקרת…

למה ואיך מייצרים מיתוג לעסקים קטנים?

המטרה העיקרית של מיתוג מוצלח היא לקבע את הייחודיות של העסק בראשו של קהל היעד העיקרי שלו, כך שכאשר הוא ירצה לקנות מוצר או לקבל שירות הקשור לתחום התמחותו של העסק, העסק  הממותג יעלה כאחת מן האפשרויות הראשונות.

את המיתוג חשוב ליצור עוד לפני שפותחים את העסק במטרה לחדור אל השוק במהירות וביעילות. למרות זאת, בהחלט אפשר להשתמש בסקרי דעת קהל, קבוצות מיקוד פנימיות וכו’ על מנת לנסות ולהעריך את התגובה של קהל הצרכנים העיקרי מראש.

וכאן מגיע המקום לנפץ עוד דעה קדוה : הצרכן הממוצע אמנם אוהב מותגים ושמות גדולים, אבל אם נספק לו משהו שעוד עוד לא ראה בעבר, יהיה לנו קל יותר להגיע אליו.

את הבידול הזה אפשר ליצור בעזרת כמה אסטרטגיות שונות, למשל :

מיתוג באמצעות מחיר – קחו למשל את המותגים הסלולריים הקטנים שהורידו מחירים בצורה דרסטית וגרמו גם לשחקנים הוותיקים והגדולים בשוק (שעד אז עשקו את הלקוחות במאות שקלים לחודש) לחתוך גם את המחירים שלהם בעשרות אחוזים.

מיתוג באמצעות פונקציונלית וחדשנות – דגם מחשב האפל 2, הדגם הפופולארי ביותר של חברת אפל לפני המק לא היה דומה לשום מחשב שנוצר לפניו בשל העובדה שניתן היה להפעיל אותו ישירות מן הקופסא. כך הייתה לאפל הקטנה (אז, ב – 1977) דריסת רגל בשוק חדש לחלוטין והיא הצליחה לעקוף את IBM שהציגה מחשב אישי רק מספר שנים מאוחר יותר.

מיתוג באמצעות פנייה לקהל יעד נישתי – למשל, חשבו עם חנות שפונה בעיקר אל חובבי אלקטרוניקה ואולפני וידאו שמציעה כבלים, מתאמים וציוד מקצועי במקום מרוכז אחד. במקרה הזה, המיתוג הוא בעיקר מיתוג מקצועי שמתבסס על פרסום מפה לאוזן והעסק יכול להצליח גם אם אין לו שטחי תצוגה ענקיים ושלטי ניאון הזוהרים לרחוק…

מיתוג “חצוף” – מיתוג שתפקידו לתקוף את המתחרים באופן מפתיע או לנפץ קיבעון מחשבתי שקיים אצל הלקוחות. לדוגמה, רשת ארומה הייתה אחת הרשתות הראשונות שמיתגה את עצמה כרשת עם מחירים נוחים שבה הלקוחות משרתים את עצמם, כאשר הסניף הראשון של הרשת נפתח בהשקעה יחסית נמוכה של 70 אלף ₪ בלבד.

האלמנטים החשובים ביצירת המיתוג

מיתוג מוצלח מורכב מכמה אלמנטים שחוברים יחדיו :

  • החלטה על הערכים אותם ישדר המותג : צעיר, שובב, רציני, יוקרתי וכך הלאה.
  • יצירת קונספט עיצובי כגון לוגו, צבעים ופונטים שילוו את המותג באופן קבוע בברושורים שלו, באתר ובפרסומים באינטרנט ובציוד המשרדי שלו.
  • הבלטת היתרונות והתכונות הבלעדיות למותג באמצעות סלוגן המשדר בהצלחה את המהות של העסק.

כמו שאפשר להבין, תהליך מיתוגי לא חייב להיות יקר ובהחלט אפשר ליצור מיתוג איכותי גם לעסק קטן בעל תקציב מוגבל. יחד עם זאת, חשוב לבצע את המיתוג בחברה מקצועית ולא להסתפק בקיצורי דרך כמו בחירה בתבנית מוכנה או במספר קטן של סקיצות (לכל אלמנט במיתוג חשוב שיהיו לפחות שלוש סקיצות לפני שבוחרים בגרסה הסופית), ובוודאי שלא להדפיס את כרטיסי הביקור במדפסת ביתית…

איך המיתוג בא לידי ביטוי?

ניצול ההזדמנויות של העידן הדיגיטאלי

אחת מן הסיבות שהופכת את המיתוג להרבה יותר נגיש כיום לעומת העבר, היא הקלות היחסית בה ניתן לפרסם ברשת האינטרנט בעזרת המיתוג שכבר נוצר לעסק. למשל, אפשר להשתמש בשפה העיצובית של העסק באופן אחיד במספר ערוצי פרסום שונים : באנרים, פרסומות פייסבוק, אפליקציות בטלפונים סלולריים, סרטוני תדמית (שגם עלות ההפקה שלהם ירדה בצורה דרסטית בשנים האחרונות) וכך הלאה…

כמובן, שמיתוג בפנים עצמו זה רק חלק אחד בפאזל. כיום, עסק קטן שרוצה לקבל פניות דרך האינטרנט חייב להשקיע באחד (או יותר) מערוצי השיווק בדיגיטליים – בין אם זה פרסום בגוגל, קידום אתרים באופן אורגני, שיווק ו/או פרסום בפייסבוק, ועוד.

מרבית המודלים של הפרסום ברשת ידידותיים מאוד לעסק הקטן מכיוון שהעסק משלם רק כל פעם שמישהו לחץ על הפרסומת והגיע לעמוד ממותג בו הוא יכול להשאיר פרטי התקשרות ולייצר ליד עבור בעל העסק. זאת לעומת פרסום קלאסי כמו למשל ברדיו או בעיתונות, בו התשלום הוא לפי חשיפה בלבד.

עוד אופציה לשווק את המוצר ולתמוך במיתוג שלו היא באמצעות אתרים כמו קיקסטארטר. בצורה זו ניתן למתג את המותג בעזרת חשיפה שלו באתרים שונים וליצור באזז חיובי מסביבו עוד לפני שהוא יצא לשוק. כמובן שחשוב לבדוק היטב את היתכנות המוצר עוד לפני שמתחילים לגייס את הכסף ממשקיעים פוטנציאלים מכיוון שאי יכולת לעמוד באספקת המוצר למאמצים הראשונים שלו, עלולה להרוס לגמרי את המיתוג של העסק.

רוצים לדעת יותר? צרו עימנו קשר

השאר פרטים ונחזור אליך, או לחץ והתקשר:
פרטיך ישמשו לצורך קבלת הצעת מחיר, בכפוף לתנאי השימוש ולמדיניות הפרטיות של האתר.

השאר פרטים ונחזור אליך, או לחץ והתקשר:

דילוג לתוכן